Page 67 - GREC14N_CHQ_01
P. 67

CH
                                                                                        CHQQ


        gurnards that rise, regardless if they might die
        of lack of oxygen or get injured as they fall.
                                          του είπα: ‘‘Την υποκριτική σου δεινότητα την ξέρουμε, εγώ
        What do you love the most about Crete?  θέλω να βάλεις την ψυχή σου’’. Και μου απάντησε: ‘‘Μα γι’
        What you see is what you get. Its invisible   αυτό ήρθα’’». Το ήξερε ότι θα πεθάνει. Όταν «έφυγε» –δεν
        body, that includes all the above, its strength.   πρόλαβε την ταινία βεβαίως– έδειξαν ορισμένα πλάνα. Με
        In the past, when the Minoan Civilization   πήρε λοιπόν ένας άνθρωπος που είναι εντελώς μέσα στα
        started fading, there were 12 sanctums in the   μεταφυσικά και μου λέει: “Το αιθερικό σώμα του Ψάλτη
        world. One of them was found in Crete.   πρέπει να είχε φύγει 8 μήνες πριν”. Κι έμεινε το “νοητικό”
                                          μέρος για να αφήσει το ίχνος του στην ταινία και να παίξει,
        If you could describe Crete with one image,   όπως έπαιξε στο θέατρο, Σαίξπηρ. Αυτό συνέβη –αν
        what would that be?               ισχύουν όλα αυτά– γιατί ο Ψάλτης ήταν φιλάνθρωπος. Άρα,
        Let me describe my image of Crete: To find   το σύμπαν του έκανε τη χάρη να παραμείνει παράλληλα για
        myself at the edge of the coast, feel the breeze   να αφήσει το αποτύπωμά του, όπως το ήθελε, και μετά να
        on my face touching me gently, not aggres-  φύγει».
        sively, as I watch all the shades of blue, from
        emerald to blue-black. This is something I   Μετά τον Καβάφη, τον Θεοτοκόπουλο και τον Βαρβάκη,
        haven’t seen anywhere else in the world. It is   ήρθε και η σειρά του Καζαντζάκη. Γιατί αυτός και ποιο
        pure magic.                       είναι το κοινό που έχουν αυτοί οι τέσσερις;
                                          Είναι πυλώνες του ελληνικού αισθήματος, καθαρό φως και
        Do you go back often?             μάλιστα ελληνικού χρώματος, πρόσωπα που έχουν βαθιά
        No, I don’t. But whenever things get tough   αγάπη για τη Ελλάδα, τη μήτρα όχι μόνο των Ελλήνων,
        I go, even for just one day, because this gives   αλλά ενός ολόκληρου πολιτισμού. Επίσης, το έργο τους
        me a thrust. I stroll around places that are   πλουτίζει τον πολιτισμό που τους γέννησε και μας γέννησε
        emotionally connected with me –from my   και σε καιρούς άνυδρους. Επιθυμία και στόχος μου είναι
        father’s store, to the the place I touched a   να επικοινωνήσουμε με αυτό που αντιπροσωπεύουν αυτοί
        girl’s hand and realized what love is, all those   οι άνθρωποι, που είναι ο ανώτερος εαυτός μας. Επίσης,
        things...                         πιστεύω ότι τους πρωταγωνιστές δεν τους διαλέγουμε
                                          εμείς. Κάτι σε σπρώχνει να το κάνεις, και όταν το κάνεις με
        Do you like Chania?               μεγάλη αγάπη, τα πράγματα θα πάνε έτσι όπως πρέπει.
        Of all the cities of Crete, Chania is the most
        beautiful and the best reserved, with a Vene-  Ποια ήταν η μεγαλύτερη ανατροπή του Καζαντζάκη;
        tian style and many Cretan elements –mainly   Σε καιρούς ανθελληνικούς να λέει «είμαι Έλληνας».
        on the colors of the houses.
                                          Τι σημαίνει πίστη; Είναι κι ένα θέμα που το θίγετε στην
        Is there another great personality on your   ταινία.
        following plans?                  Ο Καζαντζάκης είχε πλήρη συναίσθηση του υπερουράνιου
        Kapodistrias, and his relationship with Rox-  τόπου. Είχε μέσα του τον Πλάτωνα, τον Πυθαγόρα, όλους
        andra Sturdza. It’s a beautiful, deep, tragic   τους υπόλοιπους και τον Χριστό. Όπως βλέπουμε στο «Ο
        love story, along with many other elements,   Χριστός ξανασταυρώνεται» και κυρίως στον «Τελευταίο
        and it is known to very few. The hands that   πειρασμό» είχε εμμονή με τον Χριστό. Τον αποκαλούσαν
        killed Kapodistrias are the roots of the evil   αντίχριστο, αλλά τόσα καταλάβαιναν, μάλλον δεν είχαν
        that brought our country in this condition.   διαβάσει τα βιβλία του. Τον απασχολούσε ο Χριστός, γιατί
        A lot of mud has conveniently been thrown   είναι ο θεάνθρωπος που γίνεται άνθρωπος και πρέπει να
        at him. And now I have also been targeted,   κάνει τη διαδρομή των ανθρώπων. Άρα θα περάσει την
        by some kids that pretend to be critics; the
        goal appears to be not to allow the creation of
        films with national interest.
                                          “WE, THE CRETANS, HAVE AN EXTRA
        Από την πρώτη στιγμή της συνάντησής   LAYER OF CULTURE. IT’S THE MINOAN
        μας, η συζήτηση με τον Γιάννη Σμαραγδή
        μεταφέρθηκε σε ένα άλλο επίπεδο,   CIVILIZATION’’ «EMΕΙΣ, ΟΙ ΚΡΗΤΕΣ, ΕΧΟΥΜΕ
        πιο βαθύ, νοηματικό και πνευματικό,   ΕΝΑ ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΣΤΡΩΜΑ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.
        αντιπροσωπευτικό του μεγάλου Έλληνα   EINAI O MIΝΩΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ»
        σκηνοθέτη. «Όταν ήρθε ο Στάθης Ψάλτης,

                                                                                              67
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72